پوست scaled 1

رفع مشکلات پوستی و مراقبت از پوست، دغدغه جهانی است. در سراسر دنیا افراد زیادی را می بینید که برای زیبایی پوست خود، هزینه های هنگفتی می‌پردازند. پوست مهمترین سد محافظتی بین اعضای داخلی و محیط خارجی است. هر گونه آسیب به پوست، می‌تواند سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بیشتر افراد پوست را به عنوان یک عامل زیبایی در نظر می‌گیرند و فواید دیگر آن را نمی‌بینند. درمیان بخش‌های مختلف پوست، پوست صورت اهمیت ویژه‌ای دارد. اغلب افراد به دنبال راهکارهایی برای مراقبت از پوست صورت خود هستند. از این رو باید بدانیم که پوست ما دقیقا چه نوعی دارد و چه روش‌هایی برای مراقبت از آن نیاز است؟

شناخت و روش‌های مراقبت از انواع پوست

با واژه پوست خشک، چرب و معمولی حتما آشنا هستید. با این که همه پوست‌ها از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده‌اند اما میزان ترشح غدد چربی در هر کدام از این نوع پوست‌ها متفاوت است. این که کدام نوع پوست را داریم ، معمولا تحت تاثیر ژنتیک است اما گاهی عوامل محیطی بر روی پوست تاثیر می گذارد. هورمون‌ها، داروها و مواد غذایی که استفاده می‌کنید، عامل دیگری هستند که نوع پوست شما را تغییر می‌دهند. درواقع با تغذیه مناسب می‌توانید پوست‌های چرب یا خیلی خشک را به یک پوست معمولی تبدیل کنید.

چطوری نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

در وهله اول باید بدانید که تشخیص دقیق نوع پوست، فقط زیر نظر پزشک متخصص امکان پذیر است اما می توانید با روشی که می‌گوییم، تا حدی از نوع پوست خود، آگاه شوید.

با این روش ساده، نوع پوست خود را شناسایی کنید:

کافی است از یک تمیزکننده غیرصابونی استفاده کنید. ژل های شستشوی صورت غیر صابونی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. (استفاده از صابون باعث خشک شدن پوست می‌شود و در تشخیص نوع پوست سردرگمی ایجاد می‌کند.)

بعد از شستشو، پوست صورت خود را با یک حوله کاملا تمیز یا یک پارچه نخی، خشک کنید.

یک ساعت منتظر بمانید تا غدد چربی زیر پوستی فعال شوند و سلول‌های شاخی مرده پوست، ریزش کنند. هر دقیقه تقریبا سی هزار سلول مرده از پوست ریزش می‌کند. در این یک ساعت، از هیچ مرطوب کننده و کرمی استفاده نکنید. بعد از یک ساعت، بینی و پیشانی خود را که به منطقه T شکل صورت، معروف است، با یک دستمال، تمیز کنید. در هر یک سانتی متر مربع از پوست، حدودا 100 عدد غده چربی حضور دارند. این غدد در ناحیه پیشانی و بینی، به حداکثر تعداد خود می‌رسند. چیزی حدود 400 تا 900 عدد در هر سانتی متر مربع! به همین دلیل برای تست پوست چرب باید از ناحیه تی شکل صورت استفاده کرد.

1. پوست چرب یا ترکیبی

به دستمالی که ناحیه تی شکل صورت را تمیز کرده‌اید، نگاه کنید. آیا روغن به آن مالیده است یا خیر؟ اگر دستمال روغنی شده باشد یعنی شما پوست چرب یا پوست ترکیبی دارید.

فرق پوست چرب با پوست ترکیبی؟
اگر پیشانی، چانه و روی بینی شما چربی دارد اما گونه‌ها و زیر چشم شما، عاری از چربی باشد، شما پوست ترکیبی دارید.

پوست کاملا چرب، به پوستی گفته می‌شود که حتی روی گونه‌ها هم، تجمع چربی بعد از یک ساعت از شستشو وجود داشته باشد.

روش‌های مراقبت از پوست‌های چرب:
غدد چربی پوست، سبوم یا چربی را تولید می‌کنند. اگر این غده‌ها بیش از اندازه این ماده را ترشح کنند، باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوند. منافذ بسته شده نیز، ایجاد لک و آکنه می‌کند.

برای مراقبت از پوست‌های چرب، نیاز به استفاده از مرطوب کننده دارید. با این که بسیاری از افراد گمان می‌کنند آن‌هایی که پوست‌های چرب دارند نباید از مرطوب کننده استفاده کنند اما باید این باور غلط را دور بریزند. همه پوست‌ها نیاز به آبرسانی و تغذیه شدن دارند. در صورتی که نمی‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید، از آبرسان‌های پوستی که فاقد چربی هستند، استفاده کنید.

روزانه صورت خود را بشویید. سعی کنید در شستشوی صورت، از آب ولرم یا حتی خنک استفاده کنید. شستشوی پوست‌های چرب با آب داغ، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از صابون‌های گیاهی یا شوینده‌های خیلی ضعیف استفاده کنید. استفاده روزانه از صابون‌های قوی، باعث تخریب پوست می‌شود.

ماسک‌های صورت که در آن‌ها عسل به کار رفته، یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست‌های چرب هستند. عسل یک ماده مرطوب کننده و ضد باکتری است. حتی می‌توان عسل را روی پوست به مدت ده دقیقه نگه داشت و سپس آبکشی کرد. با این کار، لایه برداری پوست هم انجام می‌شود.

لایه برداری پوست را هفته‌ای یک بار انجام دهید. از ماسک‌های خانگی نیز، حداقل هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

روغن جوجوبا، روغن درخت چای و برخی دیگر از روغن های گیاهی، با حل کردن سبوم اضافی روی پوست، باعث کاهش چربی پوست می‌شوند. از این روغن‌ها با تشخیص مشاور مربوطه، استفاده کنید.

2. پوست خشک

اگر بعد از یک ساعت، چربی روی ناحیه تی شکل صورت ایجاد نشود و در روی گونه‌ها احساس سفتی و خارش داشته باشید، شما دارای پوست خشک هستید. پوست‌های خشک معمولا با پوسته پوسته شدن، خودشان را نشان می‌دهند. این پوست ها کدر هستند و لایه‌های مرده پوست، بیشتر به چشم می‌آیند. مقاله رفع خشکی پوست صورت را نیز مطالعه نمایید.

پوسته پوسته شدن پوست خشک پس از شستشو

روش‌های مراقبت از پوست‌های خشک:
استفاده از صابون‌های قوی را برای همیشه کنار بگذارید.

بعد از استحمام، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده ها باعث حفظ آب پوست و تعادل چربی آن می‌شوند.

استفاده از روغن آرگان در صورتی که به آن حساسیت نداشته باشید مناسب است. روغن آرگان حاوی انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست است و جذب سریعی دارد. این روغن با توجه به امگا 6 و 9 که دارد، در مراقبت از پوست‌های خشک، فوق العاده عمل می‌کند.

تغذیه مناسب برای پوست‌های خشک شامل: بلوبری، هویج، گوجه فرنگی، نخود فرنگی، عدس، لوبیا و غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی قزل آلاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *