همه ما به دنبال داشتن موهای پرپشت، سالم و خوش حالت هستیم. رسیدن به این هدف بدون زمان گذاشتن و استفاده از راهکارهای مراقبتی متناسب با انواع مو، کار چندان آسانی نخواهد بود. بنابراین داشتن یک روتین که در آن تمام موارد از شامپوی مناسب گرفته تا روش صحیح شستن و خشک کردن موی سر، استفاده از محصولات مراقبت مو و در نهایت تغذیه رعایت شود، ضروری است. اگر با مشکلاتی مانند شکنندگی، موخوره، ضعیف شدن تارهای مو و… دست و پنجه نرم می‌کنید، در ادامه با ما همراه شوید، چرا که نکات طلایی مراقبت از مو را برایتان لیست کرده‌ایم.

بهترین راه های مراقبت از مو از زبان متخصصان این حوزه

عوامل متعددی مانند آب و هوای آلوده، تغذیه نادرست، سبک زندگی ناسالم و استفاده از محصولات نامناسب مراقبتی می‌توانند سلامت مو را به خطر بیندازند. در این میان، متخصصان راهکارهای درست مراقبت از مو را به این افراد ارائه می‌دهند تا شادابی و درخشندگی را به موهای خود بازگردانند. در ادامه با برخی از مهمترین نکات مراقبت از مو بیشتر آشنا شوید.

روش صحیح شستن مو

شستن هر روز موها کار درستی نیست، به خصوص اگر موهای ضخیم یا مجعد دارید. شستشوی بیش از حد، روغن‌های طبیعی مو و پوست سر را از بین می‌برد و در دراز مدت باعث خشکی و آسیب به موها می‌شود. روش صحیح شستن موهای چرب 2 تا 3 روز یک‌بار است، اما موهای خشک فقط یک تا 2 بار در هفته نیاز به شستشو دارند. در هر صورت، چند روز بین شست‌وشوها فاصله بیندازید و به موهایتان فرصت دهید تا روغن‌های طبیعی را تولید کرده و سالم بمانند.

از مو

از شامپوهای بدون مواد شیمیایی استفاده کنید

واقعا نمی‌توانید تمام عوامل محیطی را که به موی سرتان آسیب می‌زند، کنترل کنید! اما خوشبختانه در دنیای امروزه دست شما برای انتخاب انواع و افسام محصولات شستشویی باز است. شامپویی را انتخاب کنید که تا جای ممکن از پارابن و سولفات در ساخت آن استفاده نشده باشد. چرا که این عناصر می‌توانند به مرور زمان باعث تحریک پوست و افزایش خطر اختلالات هورمونی شوند.

نکته: شامپوهای فری سولفات (لینک به شامپو جوانه فری سولفات) کف چندانی ندارند، این امر به معنای تمیز نشدن کف سر شما نیست.

شامپو را فقط به ریشه بزنید
شامپو را فقط روی ریشه مو بزنید و وقت آبکشی اجازه دهید، بقیه موها را تمیز کند. پوست سر ما در برابر شستشوی ساینده بسیار آسیب‌پذیر است. بنابراین از چنگ زدن موها خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک جدی شود. در عوض، برای حدود 3 دقیقه وقت بگذارید و پوست سر خود را با فشار ملایم ماساژ دهید.

موهای خود را به آرامی ماساژ دهید
در حین ماساژ دادن پوست سر با شامپو، باید از حرکات دایره‌ای یا خشن به سمت جلو و عقب خودداری کنید. برای جلوگیری از گره خوردن و آسیب رساندن به فولیکول ها، انگشتان و کف دست خود را به آرامی در میان موهایتان حرکت دهید. یک تا 2 دقیقه موهای خود را آبکشی کنید تا مطمئن شوید هیچ اثری از شامپو باقی نمی‌ماند. اگر موهای خشکی دارید، با آب سرد آبکشی کنید، چراکه به سالم‌ ماندن موها کمک می‌کند. آب سرد لایه سبوم موهای شما را خشک نمی‌کند. سبوم یک لایه محافظ و چربی طبیعی است که از موهای شما محافظت می‌کند و آن را محکم نگه می‌دارد.

استفاده صحیح از ماسک مو را فراموش نکنید
نیازی نیست ماسک مو را روی پوست سر خود بزنید، چراکه می‌تواند باعث چرب شدن پوست سر شود. درعوض، این محصول را از قسمت میانی به پایین تا انتهای موهای خود بمالید. سپس، اجازه بدهید در زمان توصیه شده (معمولا روی بطری نوشته می‌شود) روی موهایتان بماند. برخی از ماسک‌های مو باید 2 تا 3 دقیقه روی سر بمانند، در حالی که برخی دیگر به 5 تا 7 دقیقه نیاز دارند.

موهای خود را به طور طبیعی خشک کنید
در پایان پس از بیرون آمدن از حمام، موهای خود را با حوله خشک کنید. حتما به جای مالش موهای خود را فشار دهید تا خشک شود. سشوار کردن موها در وهله اول زیبایی را به شما هدیه می‌دهد، اما حرارت بیش از حد می‌تواند به پوست سرتان آسیب برساند. بنابراین، استفاده از سشوار و انواع حالت‌دهنده‌ها را فقط به رویدادهای مهم محدود کنید. پس از حمام با در معرض قرار دادن مو در مقابل هوا یا حوله آن را خشک کنید. البته فراموش نکنید که نباید بیش از اندازه موهای خود را با حوله مالش دهید، چراکه می‌تواند به کوتیکول مو آسیب برساند. همچنین هرگز با موهای خیس نخوابید و موهای خیس را شانه نکنید.

از مو 3

تی‌شرت‌های نخی خود را دور نیندازید!

بهترین روش صحیح خشک کردن مو استفاده از پارچه‌های نخی یا تی‌شرت‌های قدیمی است. از پارچه‌های نخی برای خشک کردن موهای خیس بدون آسیب رساندن به آن استفاده کنید. حوله‌ها می‌توانند به مرور زمان به موهای شما آسیب برسانند، بنابراین از حالا به بعد تی‌شرت‌های نرم و قدیمی خود را دور نیندازید!

روغن مو را در روتین مراقبتی خود قرار دهید

قبل از حمام رفتن، ماساژ با روغن موی سر را در روتین مراقبتی خود قرار دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوست سر، ریلکس شدن عضلات، افزایش درخشندگی و تغذیه مو می‌شود. ماساژ با روغن همچنین باعث جذب رطوبت شده، به رشد مو کمک کرده و دو شاخگی نوک مو را ترمیم می‌کند. می‌توانید از انواع روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون، روغن کرچک و موارد مشابه بهترین گزینه را برای مراقبت از موی سر استفاده کنید.

شانه دندانه پهن بخرید

درست شانه کردن موی سر نیز در فهرست طلایی مراقبت از مو قرار می‌گیرد. موهای خیس شکننده هستند، بنابراین بگذارید موهایتان خشک شود و سپس از یک شانه دندانه پهن برای برس زدن موهایتان استفاده کنید. این نوع شانه اجازه نمی‌دهد آسیب به موهای شما وارد شود. شانه زدن را از انتهای موهای خود شروع کرده و به سمت ریشه مو حرکت بروید.

شانه های دندانه پهن به ویژه برای افرادی که موهای حجیمی دارند، طراحی شده است. فاصله بین دندانه‌ها باعث می‌شود تا شانه به راحتی در میان موها حرکت کند. اگر موهای ضخیم یا مجعد دارید، شانه‌های دندانه پهن باید گزینه اصلی شما باشند.

موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید

موهای خود را هر 6 تا 8 هفته یکبار کوتاه کنید تا از شر موخوره خلاص شوید. زمانی که مو به دلیل استفاده از حالت دهنده‌ها، آلودگی، سیگار کشیدن، استرس و غیره آسیب می‌بیند، نوک موها دو شاخه می‌شود. کوتاه کردن مو باعث رشد جادویی موی سر نمی‌شود. رشد مو در سطح پوست سر اتفاق می‌افتد، اما کوتاه کردن سلامت مو را تضمین می‌کند.

از آنجایی که نوک موها بیشتر در معرض گرد و غبار، آلودگی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند، خیلی زودتر از ریشه خشک و کم آب می‌شوند. به همین دلیل است که اغلب دچار مو خوره می‌شود و زمانی که موهایتان را شانه می‌کنید شکننده‌تر خواهد شد. کوتاه کردن موهای آسیب‌دیده، باعث رشد سالم آن می‌شود و از گسترش مو خوره جلوگیری می‌کند. این امر به سلامت مو در طولانی مدت با نیاز کمتر به محصولات گرانقیمت مراقبت مو کمک خواهد کرد.

زیاد آب بنوشید

از محصولات و روغن های مرطوب کننده مراقبت از مو استفاده کنید، اما نوشیدن آب جزو مراقبت روزانه موی سر است. زیاد نوشیدن آب و هیدراته کردن بدن، کلید اصلی داشتن موی سالم محسوب می‌شود. حداقل 8 لیوان آب یا مایعات دیگر را در روز بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. علاوه بر این، می توانید از غذاهایی مانند سوپ، میوه‌ها و سبزیجات که مایعات بدن را تامین می‌کنند، بهره‌مند شوید. آب بهترین انتخاب است، اما می‌توانید از چای، آب میوه و سایر نوشیدنی‌ها نیز بهره ببرید.

راهکارهای نادرست مراقبت از مو
تا به اینجا با روش‌های صحیح نگهداری از سلامت و زیبایی موها آشنا شدیم، اما لازم است بدانیم چه عواملی دشمن زیبایی موهای ما هستند، تا با دوری از این موارد، بتوانیم جذابیت موهایمان را تضمین کنیم.

دوش آب داغ
دوش آب داغ چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و آن را وز می‌کند. پوست سر شما را خشک می‌کند و منجر به ایجاد شوره سر، تحریک و خارش سر می‌شود. همچنین باعث ضعیف شدن ریشه مو و در نهایت ریزش بیش از حد موی سر خواهد شد

استرس
استرس می‌تواند فولیکول‌ های مو را وارد فاز «استراحت» کند تا تارهای جدید ایجاد نکنند. به مرور زمان استرس باعث ریزش مو می‌شود، حتی زمانی که موی خود را بشویید، شانه کنید یا دست بزنید.

رنگ کردن مو
وقتی موی سر خود را رنگ می‌کنید، مراقبت مو در خانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مواد شیمیایی حاصل از رنگ کردن بر فولیکول‌ها اثر می‌گذارند، رشد مو را مختل می‌کنند و همچنین منجر به ریزش مو می‌شود. در حالی که رنگ کردن مو یک عمل رایج است، می‌تواند به ساقه مو آسیب برساند و آن را مستعد شکستن کند.

محصولات حالت دهنده مو
یکی از راهکارهای مراقبت روزانه از مو عدم استفاده از انواع حالت‌دهنده‌هاست. حالت دادن مو با استفاده از اتو، سشوار و بیگودی برای مدت طولانی، بافت مو را تغییر می‌دهد، موها را خشک کرده و باعث شکنندگی می‌شود.

شانه کردن زیاد مو
موهای خود را زیاد برس نکشید. برس زدن مو باعث تحریک فولیکول‌ها می‌شود که رشد آن را افزایش می‌دهد. اما شانه کردن بیش از حد موها باعث آسیب به تارهای مو می‌شود که منجر به وز شدن و دو شاخه شدن موی سر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *